Iššūkis moterims – įgyvendinti pokyčius versle | Diena.lt

IŠŠŪKIS MOTERIMS – ĮGYVENDINTI POKYČIUS VERSLE

Didesnis moterų verslumas rodo ne vien didesnį šalies ir pasaulio bendrąjį vidaus produktą (BVP). Savą verslą nuolat kuriančios moterys Lietuvoje gali paspartinti perėjimą prie tvaresnės visuomenės.

Yra ir gerų požymių

SEB banko Lietuvoje periodiškai atliekamas gyventojų verslumo tyrimas šiemet parodė, kad verslą pradėti pasiryžusių moterų dalis sumažėjo iki 11 proc. Palyginti su praėjusiais metais, nuosavą verslą pradėti buvo suplanavusios 15 proc. apklaustųjų. Be to, tyrėjams šiemet buvo kur kas sudėtingiau nustatyti didžiausias kliūtis, kurios atgraso ir stabdo moteris nuo verslo kūrimo: per šių metų apklausą nepasitaikė taip akivaizdžiai dominuojančių atsakymų, kaip per tyrimus ankstesniais metais.

Iš to galima daryti prielaidą, kad labiausiai moterims ir visai visuomenei šiuo metu įtaką daro dėl ekonomikos lėtėjimo atsiradęs emocinis fonas, infliacijos padariniai, taip pat geopolitinė įtampa.

Tačiau yra ir gerų požymių. Naujausia apklausa parodė, kad mažėja moterų nepasitikėjimas savo verslo idėjomis. Pasitikėjimo savimi stoka anksčiau buvo viena svarbiausių priežasčių, kodėl moterys netapdavo verslininkėmis. Pavyzdžiui, pernai net dvi iš penkių moterų pradėti  verslą labiausiai stabdė būtent nepasitikėjimas savo idėja. Palyginti su šiais metais, tai kliūtis maždaug vienai iš penkių moterų.

Panaši dalis moterų kaip didžiausią kliūtį kelyje į verslą įvardijo administracinę naštą – biurokratiją, mokesčius. Akivaizdu, kad pagalba šioje srityje vis dar gali būti labai vertinga. Tai pasakytina tiek apie moteris, tiek apie vyrus, kurie norėtų imtis verslo, bet vis dar delsia.

Situacija: išsivysčiusiose šalyse moterys valdo apie trečdalį privataus verslo. / freepik.com nuotr.

Vyrų – dvigubai daugiau

Pasaulio banko duomenimis, išsivysčiusiose šalyse moterys valdo apie trečdalį privataus verslo. Besivystančiose šalyse, kuriose vienam gyventojui tenka mažesnės pajamos, moterų verslumas yra dar mažesnis – moterų, kurios verčiasi verslu, yra tris kartus mažiau nei vyrų. Žinant, kad mūsų šalyje moterų vadovių yra dukart mažiau negu vyrų, Lietuvą galima priskirti prie pažangesnių valstybių, tačiau dar yra kur tobulėti.

Pasaulio ekonomikos forumo duomenimis, per šešerius metus einančių vadovaujamąsias pareigas moterų dalis padidėjo 3,6 proc. – iki 36,9 proc. Teigiama, kad atotrūkis tarp vyrų ir moterų šioje srityje mažėja.

Vis dėlto Lietuvoje per apklausą beveik du trečdaliai (63 proc.) moterų nurodė, kad į vyrus verslininkus žiūrima rimčiau. Sunku pasakyti, ar šią poziciją lėmė konkreti respondenčių patirtis, ar įsitikinimai dėl vis dar gajų stereotipų. Net kas antra moteris (54 proc.) sutiko su teiginiu, kad būtent lyčių stereotipai lemia nevienodas vyrų ir moterų galimybes gauti finansavimą.

SEB ir kiti verslą finansuojantys bankai Lietuvoje laikosi aiškios lygių galimybių politikos ir net skatina moteris imtis privačios veiklos. Akivaizdu, kad nuosavas verslas yra viena iš galimybių uždirbti daugiau, kurti darbo vietas, kartu prisidedant prie ekonomikos augimo ir svarbių pokyčių.

Pasitikėjimo savimi stoka anksčiau buvo viena svarbiausių priežasčių, kodėl moterys netapdavo verslininkėmis.

Neišnaudota galimybė

Pastaraisiais metais vis daugiau ekspertų atkreipia dėmesį būtent į moterų galimybes prisidėti įgyvendinant žaliuosius pokyčius. Europos investicijų bankas ištyrė, kad verslai, kuriuos valdo moterys, pasiekia geresnių rezultatų tvarumo srityse – jų įmonių aplinkos apsaugos, socialinės atsakomybės ir valdysenos (ESG) rodikliai yra aukštesni už vidurkį.

Prieita prie išvados, kad moterys vadovės numato kasdien kylančią aplinkosaugos, socialinės ir organizacijos valdysenos sričių riziką ir su ja puikiai susitvarko. Net 60 proc. įmonių, kurias valdo moterys, tvarumo pažangą ekspertai įvertino aukštais balais, dar 30 proc. įvertinta vidutiniškai. Visa tai rodo, kad moterys geba rasti taiklių sprendimų, kaip įmonėje kurti lyčių pusiausvyrą, užtikrinti lygias galimybes, tausoti išteklius ir kt.

Kita vertus, tvarumo specialistų paklausa pasaulyje ir Lietuvoje labai sparčiai auga. Tvarumo žinios apskritai vis dažniau tampa įkvėpimu ir skatina kurti naujus produktus ir verslo modelius. Įrodymų toli ieškoti nereikia, nes ir drabužių iš antrųjų rankų rinką plečiantis „Vinted“, ir pasivaikščiojimą vietoj transporto skiepijanti „Walk15“ išaugo iš verslių moterų idėjų ir keičia pasaulį jau dabar.

GALERIJA

  • Iššūkis moterims – įgyvendinti pokyčius versle
Rašyti komentarą
Komentarai (3)

tai

O vyrams tai ne iššūkis, tiesiog savaime viskas klostosi? Kiek galima viešai eskaluoti atvirą diskriminaciją vyrų atžvilgiu?

nėr baisiau

už mužiką tapusį ponu. Nebent bobas tapęs verslinyku. Būna verslininkų vyrų netašytų japų. Tai tik todėl kad iš mužikų. O bobai kodėl nagli japai? gal tik todėl kad bobai. Pavyzdys - bobas verslinykas iškoneveikė buhalterę kad ta pasakė darbininkei kiek turi atostogų. Ta ją pasiuntė ir išėjo. Firmoje buhalterės keitės kasmet. Kai kurios atėjo sveikos išėjo su negalia.

I.

Sugalvojo svajokliai sulyginti nesulyginamus dalykus. Nesulyginamus todėl, kad vyrai niekada negimdys vaikų o moterys neturėtų dirbti fiziškai sunkių darbų araba dirbti kenksmingose sąlygose.

SUSIJUSIOS NAUJIENOS