-
Gatvės teatrų festivalyje – ugningas prancūziškas desantas
Klaipėdos Žvejų rūmų ruoštas renginys praūš per tris dienas, o ruoštasi daugiau kaip metus. Beveik šimtas artistų iš Ispanijos, Italijos, Lenkijos, Lietuvos, Meksikos, Nyderlandų, Prancūzijos, Rusijos Federacijos, dvi dešimtys (simboliška!) renginių. Papasakoti neįmanoma, reikia pamatyti.
20 – tiek gatvės teatro renginių vyks 20-ajame festivalyje „Šermukšnis“.
Tango ritmu
Atidarymo vakaras žada būti ypatingas, alsuojantis prancūziška elegancija ir beprotybe, nevaldoma ugninga aistra ir žaižaruojančia (iš tikro) išmone. Abu šio vakaro kolektyvai iš Prancūzijos savo meną pirmąkart pristatys ne tik Lietuvoje, bet ir šiapus Baltijos.
„Compagnie BiLBobaSSo“ 2006 m. Bezansone įkūrė Hervé Perrinas ir Delphine Dartus. Jų kūryba – tai Argentinos tango (šokio), muzikos ir ugnies meno junginys, spinduliuojantis energingą emociją gatvės šurmulyje. Ši trupė išsikovojo ypatingą nišą modernaus gatvės meno pasaulyje, demonstruodamas originalų, itin poetišką stilių, suprantamą įvairaus amžiaus bei skirtingų pomėgių publikai. Klaipėdoje „BiLBobaSSo“ parodys spektaklį „Polar“ – stulbinamą ugningojo tango istoriją. Tai ir modernus trileris, ir archyvinis nebylus filmas vienu metu gryname ore. Veiksmas žiūrovus nukels į Buenos Airių kabaretą, pilną „gangsterių“. Komplikuoti vaidinimo personažų santykiai kelia aistrų bangas. Sprogstantis pianinas, degančios skrybėlės ir vėduoklės – viskas kibirkščiuoja ir skęsta ugnies lietuje.
Spektaklis: „Polar“ – ir stulbinama ugningojo tango istorija, ir modernus trileris, ir archyvinis nebylus filmas vienu metu. (Organizatorių nuotr.)
„Polar“ rodytas plačiai nuo Kanados iki Didžiosios Britanijos, o 20-ajame „Šermukšnyje“ šį spektaklį bus galima pamatyti liepos 5 ir 7 d. 22 val.
Pasidalijimas ugnimi
Pirmąjį festivalio „Šermukšnis“ vakarą užbaigs kitas kolektyvas iš Prancūzijos – Tulūzos mieste reziduojantys „Les Commandos Percu“. Kad to „Klaipėdoje dar nebuvo“, galės pasakyti tik pamatę jų ugnies koncertą („Le Concert de Feu“). Net nuo 1996 m. rodomas taip vadinamas šou yra tikra šio perkusininkų teatro vizitinė kortelė, geidžiamiausias viso pasaulio tarptautinių festivalių svečias ir „vinis“. Galima iš anksto „atverti paslaptį“, kad tai finansiškai brangiausiai kainuojantis šiųmečio „Šermukšnio“ spektaklis.
Šou: „Ugnies koncerte“ susipins ritmingi būgnų garsai ir ugnis – pagrindinė pasirodymo meninės išraiškos priemonė. (Organizatorių nuotr.)
Dar lapkritį trupės vadovai buvo atvykę į Klaipėdą suderinti sudėtingo vaidinimo techninių idėjų įgyvendinimo Teatro aikštėje. Šou kūrėjai (režisūra – Raymondo Gabrielio, trupės meno vadovas – Vincentas Gonzalezas) teigė, kad tai ne koncertas ar fejerverkų šou, nors pagrindinė pasirodymo meninės išraiškos priemonė yra ugnis. Trupė „Les Commandos Percu“, apkeliavusi visą pasaulį, tvirtina: tai ritmas, o būgnų ritmas visose kultūrose yra vienodai suprantama universali muzika, kurią kiekvienas jaučia intuityviai. Ritmingai skambantys būgnų garsai, žiūrovų klegesys virsta tarsi įelektrinto oro bangomis. „Ugnies koncertas“ yra „pasidalijimas ugnimi“. „Les Commandos Percu“ siunčia žiūrovams šimtus stebuklingų kibirkščių, virstančių žvaigždėmis. „Ugnies koncertas“ – tai muzika, išjudinanti kiekvieną kūno ląstelę.
„Les Commandos Percu“ iš Tulūzos Klaipėdos Teatro aikštėje – liepos 5 d. 23 val.
XX tarptautinį gatvės teatrų festivalį „Šermukšnis“ organizuoja Klaipėdos miesto savivaldybės kultūros centras Žvejų rūmai (www.zvejurumai.lt). Projektą finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir Klaipėdos miesto savivaldybė.
-
Festivalyje „Šermukšnis“ – moderni „Fausto“ versija
Įspūdingi maršrutai
1990-aisiais Frankfurte prie Maino įkurtas teatras „Antagon“ visame pasaulyje garsėja daugiamačiais pasirodymais. Tai viena didžiausių ir žinomiausių Vokietijos nepriklausomo teatro trupių. Nuo pat įkūrimo „Antagon“ koncepcija – teatrą ir šokį pristatyti įvairiausiose atvirose erdvėse, kaskart paverčiant jas kultūrine vieta, kur tai bevyktų. Pasitelkęs moderniausias garso ir vaizdo technologijas, „Antagon“ ieško užmirštų teatro šaknų.
Kolektyvas vaidino keturiuose žemynuose, išskyrus Australiją. Šiomis dienomis teatras pristato Vokietiją pasaulinėje EXPO parodoje Astanoje (Kazachstanas), po to jo laukia Varšuvos (Lenkija) tarptautinis gatvės teatro festivalis ir „Šermukšnis“ Klaipėdoje. Iškart po pirmo ir vienintelio vaidinimo Lietuvoje „Antagon“ išvyks gastrolių po Lotynų Ameriką.
„Antagon TheaterAKTion“ – tai tikras teatro fabrikas ir bendraminčių bendruomenė, įsikūrusi viename iš Frankfurto rajonų. Per visą kolektyvo kūrybinę istoriją jame kūrė virš 300 menininkų. Čia gimė vaikai. Iš teatro išėję žmonės įsteigė naujus projektus ir trupes.
Pinigai ar žmogiškumas?
Įdomu, kad J.W.Goethe (1749–1832) gimė ir jaunystę praleido būtent Frankfurte prie Maino. Savo „Faustą“ jis kūrė beveik pusę gyvenimo, o baigė likus metams iki mirties.
Tema apie mokslininką alchemiką germanų kultūroje labai sena, nuo Viduramžių gyvuojanti legendose ir literatūriniuose siužetuose. Fausto siužetas dar nuo XVI a. Vokietijoje plito lėlių teatrų, klajojančių aktorių-mimų vaidinimais, kurie Faustą paverčia komiškų patyčių, klounados, linksmos pajuokos personažu. Sutarties su velniu motyvą ir šios sutarties pasekmes J.W.Goethe apmąsto pridėdamas daug dalykų iš savo patirties, iš gyventų metų, suvoktų prasmių.
Teatras „Antagon“ savo versijoje „F.A.U.S.T. III“ tiria nūdienos pasaulio finansų strategų pinigų viliojimą ir keliamą bruzdesį. Kaip toli mes nueisime, stengdamiesi patenkinti savo poreikius? Pinigai ar žmogiškumas, pasipelnymas ar laimė tapo moraliniais klausimais?
Keičiantis meniniam apipavidalinimui, siužetas perteikiamas keliose scenose – prieš, tarp ir virš žiūrovų. Fausto paveikslas kuriamas klasikinį tekstą padarant lengvai suvokiamu ir prieinamu, taip pat emociškai jaudinamu.
Grandiozinis reginys
Ekspresyvi choreografija ir akrobatika, kojūkininkai, muzika, daug vandens, šviesų ir ugnies – visa tai ir dar daugiau grandioziniame vokiečių spektaklyje. Beje, vien dekoracijų montavimas Teatro aikštėje truks dvi dienas.
Spektaklyje vaidina internacionalinė 18-os artistų komanda iš Austrijos, Brazilijos, Čilės, Ispanijos, JAV, Lietuvos (!) ir Vokietijos. Teatro meno vadovas – režisierius, aktorius ir pedagogas Bernhardas Bubas.
XIX tarptautinį gatvės teatrų festivalį organizuoja Klaipėdos miesto savivaldybės kultūros centras Žvejų rūmai, remia LR Kultūros ministerija, Lietuvos kultūros taryba ir Klaipėdos miesto savivaldybė.
Plačiau apie festivalio „Šermukšnis“ renginius – kituose „Pramogų gido“ numeriuose ir www.zvejurumai.lt
-
19-asis „Šermukšnis“ – jaunas ir naujas
Vieno seniausių, nuo 1985-ųjų gyvuojančio reprezentacinio uostamiesčio festivalio pagrindinė programa šiemet tris vakarus bus rodoma Teatro aikštėje, o į Karlskronos aikštę bei Dienovidžio skverą dienomis vilios teatrinės pramogos vaikams ir šeimai. Klaipėdos dramos teatre vyks konferencija „Gatvės teatras – arčiau pramogos ar meno“.
Iššūkiai ir lūkesčiai
19-tasis „Šermukšnis“ per 32 metus. Du skaičiai – simbolizuojantys jaunystę ir brandą. Per šimtmečius susiklosčiusios tradicijos ir modernios technologijos, fantazijos šėlsmas ir karnavalas, improvizacija ir provokacija, be vertimo suprantamas teatrinis vyksmas ant žemės, ore ir vandenyje – visa tai bei dar daugiau bus šiemečiame „Šermukšnyje“. Festivalio programoje dalyvaus per 100 artistų iš 12 šalių, įvyks virš dviejų dešimčių nemokamų (!) renginių. Trys festivalio dienos – tai beveik tris paras trunkanti premjera, nes visa, ką pamatys publika, iš tikrųjų bus pirmą kartą Klaipėdoje ir Lietuvoje. Tai parengti bei sukurti padėjo renginiui skirtas Lietuvos kultūros tarybos ir Klaipėdos miesto savivaldybės finansavimas.
Festivalio organizatoriai teigė (kūrybinėje grupėje – tik 5 žmonės), kad šiemetis festivalis bus išskirtinis ne vien dalyvių skaičiumi ir renginių gausa, bet bene pirmą kartą jis atitiks pagrindinį gatvės teatro principą. Visi 19-ajame „Šermukšnyje“ pristatomi vaidinimai sukurti rodyti tik po atviru dangumi – atviroje erdvėje (anksčiau pasitaikydavo atvejų, kai spektaklis, kurtas scenai, būdavo tiesiog parodomas lauke).
Didelis iššūkis organizatoriams – techninis renginio aspektas. Teatro aikštė bus pagrindinė festivalio dekoracija, o įprastos scenos nebus. Vaidinimai vyks skirtingose aikštės vietose (priešais publiką, tarp jos ir aplink ją), tad kaskart keisis ir stebėjimo taškai. Po kiekvieno pasirodymo teks labai skubiai perorientuoti-performuoti „meninio svorio centrą“. Tad labai svarbi bus ir žiūrovų „pagalba“, nes gatvės vaidinimai reikalauja ne tik emocinio, bet ir tiesioginio jų dalyvavimo teatriniame vyksme.
Dar vienas aktualus, žiūrovams nematomas momentas, turintis ypatingą svarbą meninei kokybei, – artistams suteikiamas komfortas. Organizatoriai iš anksto dėkoja Klaipėdos dramos teatrui, kuris festivalio svečiams maloniai suteikė galimybę pasinaudoti savo patalpomis (grimo kambariais ir kitomis), kur jie galės ruoštis pasirodymams.
Pasaulinių festivalių svečiai
Pagrindinėje „Šermukšnio“ programoje Teatro aikštėje klaipėdiečiai ir miesto svečiai pamatys daugelio tarptautinių gatvės teatrų festivalių favoritus ir specialiai Klaipėdai sukurtus projektus. Pradėti festivalį ir parodyti baigiamąjį spektaklį garbingai patikėta teatrui iš Lenkijos „Klinika Lalek“, kurio vaidinimuose – grandiozinės lėlės ir „skraidantys“ objektai, vaizdo instaliacijos, fantasmagoriškas kaukių šou, lydimas ugnies pliūpsnių, muzikos etc. Ir tai bus du skirtingi vaidinimai. Atidarymui – „Didžiausias marionečių ciklas pasaulyje“ su natūralaus dydžio drambliais, žirafomis, liūtais. Jame novatoriškai perteikiamos tradicinio cirko tradicijos. Uždarymo spektaklis, inspiruotas alchemikų biblijos „Tabula smaragdina“, – „Poema apie saulę ir mėnulį“ nukels žiūrovus net į kosmoso erdves.
Kaukių teatras „Mr Pejo's Wandering Dolls“ iš Sankt-Peterburgo (Rusija) labai patiko 18-ojo „Šermukšnio“ publikai, todėl buvo pakviestas sugrįžti. Rusų trupė taip pat parodys du naujus spektaklius – „Paskutinis bastionas“ ir „The Moonsters“.
Tikri gatvių „monstrai“ iš Prancūzijos – „Compagnie Faï“ vėlgi padovanos du skirtingus magiškus ugnies šou su žonglieriais, akrobatais, skambant roko muzikai.
Žiūrovams teks iš anksto „užsiimti“ patogesnę vietą krantinėje prie Pilies tilto, norint geriau matyti belgų trupės „Studio Eclipse“ šokio ir judesio spektaklį „Two Sink, Three Float“. Ant Danės upėje įrengtos platformos ir vandenyje vystysis itin vizualiai gražaus vaidinimo vyksmas.
Tarptautinis gatvės teatro duetas „Slagman Producties“ (Nyderlandai, Vokietija) įsikurs tiesiog... dėžėje, kuri bus ir pakyla, ir įvairiausių veikėjų namai. Ekscentriškas vaidinimas „Pop-Up!“ inspiruotas daugelyje šalių paplitusio absurdiško ir tiesmuko lėlių teatro personažų.
Kitas tarptautinis duetas – Adrianas Schvarzsteinas (Ispanija) ir Jūratė Širvytė-Rukštelė (Lietuva), atvykęs „iš netolimos praeities“, stebins žiūrovus, provokuodamas juos, juokindamas savo elgesiu, kartais sukurdamas absurdiškas ir siurrealistines situacijas. Muzika, sklindanti iš jų lagaminų – vienintelė užuomina apie pasaulį, kurio gyventojai yra atvykėliai. Ką mato „svečiai iš praeities“, kaip priima kitokią realybę, kokias jų reakcijas inspiruoja publika, – improvizacijų spektaklio „Arrived“ pagrindas, kurio kūrėjai bus ir patys žiūrovai.
Festivalio „vinimi“ turėtų tapti vokiečių teatro „Antagon“ pastatymas „F.A.U.S.T. III“ (didžiausias ir brangiausiai kainavęs festivalio projektas). Tai moderni nemaraus Goethe’s kūrinio studija, socialinis-kritinis teatrinis kūrinys, žaismingai „verčiantis“ originalų „Faustą“ į šiuolaikinę kalbą. Siužetas perteikiamas keliose scenose, keičiantis meniniam apipavidalinimui, prieš žiūrovus ir tarp jų. Fausto paveikslas kuriamas klasikinį tekstą padarant lengvai suvokiamu ir prieinamu, taip pat emociškai jaudinančiu. Ekspresyvi choreografija ir akrobatika, muzika, daug vandens, šviesų ir ugnies – visa tai didingame vokiečių spektaklyje.
Benas Šarka neabejotinai yra dažniausiai „Šermukšnyje“ vaidinęs artistas, ne tik Lietuvoje pagarsėjęs savo efektingais gatvės spektakliais-performansais. Šįkart jis į kompaniją pasikvietė modernaus šokio menininkę Rūtą Butkus. Jie dviese kuria naują vaidinimo „Unduo Dubuo“ versiją.
„Šermukšnio“ programoje dalyvaus ir Klaipėdos lėlių teatras. Šio teatro ir laisvų menininkų inicijuotas projektas „Familia“ senamiesčio erdvėse pateiks fantasmagorinių-humoristinių vaizdelių „iš kasdienio šeimyninio gyvenimo“.
Be amžiaus cenzo
Visi „Šermukšnyje“ pristatomi spektakliai neskirstomi pagal amžiaus kategorijas – jie bus labai demokratiški ir suprantami įvairiausio amžiaus publikai, o vienas pagrindinių patrauklumo kriterijų – efektingas reginys. Bet gal ne visi žiūrovai, turintys mažamečių atžalų, galės tris vakarus išbūti Teatro aikštėje iki vidurnakčio. Specialiai vaikams bus skirtos dieninės teatro pramogos, kurios vyks Karlskronos aikštėje ir Dienovidžio skvere. Jiems nuobodžiauti neleis klounų teatro studijos „Dulidu“, Žvejų rūmų jaunimo teatro „Be durų“ ir pantomimos teatro „A“ artistai.
Ne tik festivalio programa, bet ir renginio įvaizdžiu pradėta rūpintis gerokai iš anksto. Dar pernai Žvejų rūmai pradėjo gražų bendradarbiavimą su Vilniaus dailės akademijos Klaipėdos fakultetu. Organizatorių užsakymu Grafinio dizaino programos diplomantai (vadovas Rokas Valeikis) kūrė festivalio plakatus. Jų darbo rezultatas – 19-ojo „Šermukšnio“ plakatų paroda jau nuo vasario eksponuojama Žvejų rūmuose, o festivalio metu ją bus galima pamatyti ir Klaipėdos dramos teatre.
Viso festivalio vizualiniu įvaizdžiu rūpinasi bei meninius akcentus Teatro aikštėje ir senamiestyje kuria dizaino studija „Klemencov Group“. Paliekant dalį intrigos, tai klaipėdiečiai ir miesto svečiai pamatys artėjant festivaliui.
Išsami 19-ojo tarptautinio gatvės teatrų festivalio „Šermukšnis“ programa ir detalesnė informacija – jau netrukus dienraštyje „Klaipėda“ ir www.klaipeda.diena.lt.